lördag 23 mars 2013

vad gör soc!!

Mina barn är mitt allt. Jag har så fina barn och vi är en nära familj. Jag kunde aldrig ens fantisera ihop min situation förr. Det fanns liksom inte på världskartan att människor gick igenom sånt här. Erfarenheter gör en rikare och förhoppningsvis lär man sig något. Jag kan ofta undra vad jag ska lära mig av det här. Jag har aldrig misskött mina barn, jag uppfostrar dom att visa respekt för andra att vara ärlig och att prata om saker. Jag är (var) en öppen människa och vill att mina barn ska vara det. Jag försöker lära dom att inte döma andra så snabbt. Ge andra en chans att förklara sig och ställa till rätta om det blivit fel.
Jag vet inte vad meningen med att gå igenom det här ska vara. Att inte få bestämma över mitt liv längre och att inte få träffa mitt barn när vi vill. Vad är meningen med det!! Kankse ska jag lära mig att inte vara så naiv. Kanske ska jag lära mig att våga stå upp för mig mer. Hur mycket jag än tänker så kommer jag faktiskt inte på vad meningen är.
Jag känner i min själ att det här är fel. En person kan inte få komma med lögner och påhitt så lätt. Hur kan myndigheter som socialen (som ska vara utbildade att hjälpa människor) få dömma oss på det här viset. Vi som vågar säga emot och ifrågasätta. Så här är det: vi ska vara hjälplösa, men inte för hjälplösa, vi ska vara starka, men inte för starka. Vi får INTE ifrågasätta.
Jag tänker ofta och mycket på saker som är fel (i mina ögon och andras i samma situation) med myndigheter. Speciellt socialen, är jag besviken på. Jag hade ingen aning att dom jobbade och var som dom är. Om man inte pratar deras "språk" är man körd!! Om man uttrycker sig lite annorlunda tolkar dom det som dom vill.
Tänk att få starta en organisation som  jobbar med att hjälpa andra. Istället för att bli nedtryckt så försöker man hitta lösningar på problemet. Finns det sånna organisationer?
Tänk att kunna gå till en person som genuint vill hjälpa dig i din situation och inte bara jobbar inanför ramarna som en robot.
Socialen kommer aldrig med en lösning, dom förväntar sig att Du ska komma med en lösning själv för dom kan inte eller får inte lösa ditt problem.
Jag har gråtit mig till sömns, grubblat mig helt tokig när det kommer till socialens agerande. Dom har kommit bort från grunden till varför dom startades tycker jag.
Där jobbar personer som är runt 20år med ingen erfarenhet av livet eller ens egna barn. Blir alla hjärntvättade där eller.....alla pratar lika dant och dömer en lika dant. Jag tycker det är skrämmande.

Så, nu har jag fått avreagera mig lite på soc.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar